Lady Bug Note Generators

Sunday, May 1, 2011

~1~

“Jom lunch.” Rezlynn bersuara memecah kebisuan yang melanda. Ditariknya beg di atas meja di hadapan Leez yang masih diam membisu. Tak berkerdip matanya merenung ke arah luar tingkap kelas mereka.
Sekarang jam menunjukkan pukul 12.50 tengahari. Tinggal baki 10 minit saja lagi untuk tibanya waktu makan tengahari. Perut Rezlynn berkeroncong minta diisi. Dari pagi tadi dia tidak sempat untuk menjamah sebarang makanan untuk dijadikan alas perut, dahla hari ni kelas penuh.
“Oh meja, tolongla jawab soalan aku. Kerusi-kerusi sekalian, janglah biarkan aku jadi gila.” Rezlynn memerli  kawan-kawan rapatnya.
Aku tersengih. Aku cuit Leez dan mulut aku muncungkan ke arah Rezlynn yang sudah pun bercekak pinggang menanti reaksi mereka berdua.
            “Dah, jangan nak perli sangatlah. Jom Leez, perut aku dah berdondang sayang ni.” Aku menarik lengan Leez yang masih lagi duduk. Mukanya jangan cakaplah, masam mencuka. Agak-agaknya lagi masam dari cuka kat rumah kita orang tu.
            “Ala Leez,udah-udah la tu. Kita orang punya paper pun mesti sama cam kau. Aku pun bukannya boleh jawab sangat soalan tadi,main hentam je wey. Macamla kau tak kenal aku!” Rezlynn bersuara sambil tergelak-gelak. Buku di depannya di ambil dan disimpan ke dalam beg Leez.
            “Aku pun sama Leez, jangan bimbanglah! Kau ada geng la,ntah apa-apa je aku jawab soalan Prof tadi. Kau bukan tak tau soalan dia cammana? Dah jom! Apa-apa pun kita makan dulu,yeaahaaa!”
Kita orang berjalan menuju ke tempat letak kereta. Untung kan? Dapat kawan satu kepala, susah senang bersama-sama, aku susah kau susah, aku senang kau pun senang. Itulah persahabatan namanya.
            Aku, Nurin Natasha bt Jamil. Anak kedua dari lima orang beradik tapi yang tiga bawah aku tu semuanya adik tiri. Aku ada abang yang amat aku sayang. Kalau aku ada masalah, dialah first person yang aku akan cari.
            Kawan aku yang nama Rezlynn tu pulak anak Tan Sri. Kaya jugaklah. Kita orang gi kelas tumpang kereta dia lah. Kereta tu bapak dia yang belikan. Katanya hadiah sebab dapat keputusan  SPM yang cemerlang. Maknanya dah lama la kereta tu kan? Tapi serius, kereta tu still lagi nampak cantik tau! Opps, lupa plak! Nama sebenar Rezlynn ni Intan Nur Rezlynn Auni bt Tan Sri Ahmad. Panjang kan nama dia? Nama bapaknya punyelah ciput. Dia ni anak perempuan tunggal dan merangkap anak bongsu dalam keluarganya. Tapi Rezlynn ni takdelah suka menunjuk-nunjuk, aku pun suka berkawan dengan dia sebab dia seorang manusia yang teramatla bersikap low profile.
            Kawan aku yang nama Leez tu pulak anak orang-orang biasa je tapi kira dalam kategori anak orang berada jugaklah. Kira aku je anak-anak orang biasa yang betul-betul biasa tapi kira okey la sebab keluarga aku taklah miskin sangat, kira keluarga sederhana. Aku suka dengan nama sebenar Leez ni, Nur Haleeza Ayuni bt Ahmad Safwan. Cam best je bila sebut nama Leez ni. Dia anak sulung dari empat adik beradik, kira dia ni nak jadi contoh yang terbaikla untuk adik-adik dia. Baguskan ada kakak camni?
       ****************
“Okey, are you ready guys? Jomm, kita serang!! Yeaahaaa!” Cam orang gila dah aku tengok si Rezlynn a.k.a minah kepoh ni keluar dari kereta Pesonanya ni.
“Wey makcik, kalau ye pun lapar sabarla dulu. Macamla tak makan nasi seminggu,aisshhh.” Aku tegur tapi boleh pulak dia buat tak endah. Ada jugak kang aku tarik ekor kuda dia tu.
“Nurin, wait! Kau nampak tak apa yang aku nampak?” tiba-tiba Leez bersuara.
“Apa dia weh? Aku nampak kedai makcik tu la,pastu customer-customer dia yang ramai gila dok beratur tu!”
Your secret admirer! Wooww, ada jodohla korang berdua ni. Mana je kau pergi mesti dia pun ade. Hakhakhak.” Aku jeling Leez. Rasa cam nak bagi pelempang free je kat muka dia ni. Suka hati dia je cakap aku ade jodoh ngan mamat tiga suku tu. Mintak jauhla, selisih malaikat empat puluh empat heh.
Kami dok kat bawah pokok rendang, harap-harap la hari tak hujan. Malas nak pindah. Lagipun kat luar ni ada angin sepoi-sepoi bahasa, dapat jugaklah kami menghirup udara segar. Segar ke? Cam tak je. Lagi satu kitorang ni tak suka bersesak-sesak, nanti tercekik pulak tekak kami nanti.
       **************
“Minah perasan, skandal kesayangan kau kirim salam. Dia tanya bila kau nak keluar makan ngan dia?” aisshhh..sudah! Ni part yang tak best ni. Langsung tak kenal tapi ajak makan. Aku dah dapat agak sape yang ajak tu, mesti mamat tiga suku  tu lagi. Tak habis-habis nak ajak aku keluar. Kalau keluar ramai-ramai tak pe, ni aku sorang je. Tak nak aku cari bala.
            “Bila kau cakap ngan dia?”
            “Tengahari tadi la, masa aku nak gi bayar kat kaunter makcik tu. Aku dah perasan awal-awal, dia asyik pandang kau je. Apa yang dia pandang heh? Lawa sangat ke kau ni? Hahahaha.” Rezlynn dah start buat lawak bodoh dia dah. Ada yang nak makan penumbuk aku ni. Dah lama aku tak bagi makan ni.
            “Mungkin aku ni lagi lawa kot dari kau, sebab tu dia asyik pandang aku! Kahkahkah.” Hah, amek kau! Nak kenakan aku sangat. Tengok betis la beb, betis sape yang paling lawa. Hahaha, perasan lagi!
Tapi kita orang langsung tak terasa atau amek hati pasal gurauan-gurauan ni semua. Ni dah jadi asam garam dalam persahabatan kami. Kalau aku minah perasan, si Rezlynn tu pulak minah kepoh dan si Leez tu minah ape eak? Haa..mak minah, sebab dia suka potpet-potpet. Tapi kalau takde dia sunyi jugakla rumah sewa kitorang ni.

“Lynn..bangunlah! Dah subuh ni, nanti terlepas kang subuh kau tu.” Tangan Leez menampar-nampar lembut bahu Rezlynn. Dia pelik, biasanya si Rezlynn ni senang je bangun bila dikejutkan. Lagi dia pelik kawannya ini sebenarnya tak payah orang kejutkan, dia akan bangun sendiri pada waktunya.
            “Urrmm..aku cuti-cuti Malaysia lah Leez. Sori, lupa nak bagitau.”
            “Ouhh, yeke? Ampun tuan puteri, patik tak tau yang tuan puteri sedang bercuti sekarang! Ampun beribu-ribu ampun, sembah patik harap diampun!” Leez berjenaka.
            “Bibiikkkk, turun cepat! Masakkan sarapan, lapar dah ni!” Aku menjerit kuat. Kalau cuti hujung minggu gini biasanya Leez suka masakkan kitorang sarapan. Jimat katanya. Tak yah bazir-bazir duit makan kat luar. Masakan si Leez ni jangan cakaplah, aku memang tabik gila la kat dia. Sedap douhh! Biasalanya, anak sulung. Kena la belajar masak-masak ni, nanti senang bila adik-adik nak makan.       Yeke senang adik-adik nak makan? Hehehe..
            “Woiii!”
            “Woi mak Ali kau meletop!” Kus semangat aku,fuuhhh..
“Berangan ea? Dah sampai mana? Ngan sape? Skandal kesayangan kau tu ke? Korang gi mana? Taman KLCC tu ke? Hahahaha..”
Aku angkat kening sebelah. Macam Ziana Zain dah ni ha. Ada jugak yang nak kena baling ngan lesung ni karang.  Aku nampak si Leez tu dah tergelak-gelak kat sink dapur tu. Gelak pasal apa pun aku tak tau. “Agak-agaklah cik Kiah oii, lain kali bagi la salam dulu ke apa ke? Ni tak, men sergah orang je! Kalau aku ada sakit jantung dah lama aku jalan tau tak! Aissshhh!!”
“Marah ye dik? Hahaha..Weh, aku ngan Leez jalan depan kau pun kau tak perasan tau tak. Agak-agaknya la, kalau pencuri masuk tentu dah habis barang rumah ni dia kebas tau. Ntah-ntah ngan kau pun dia bawak lari skali.” Rezlynn kenyit mata kanan dia kat aku. Membobel pulak makcik ni.
“Bila pulak aku berangannya? Kalau aku berangan pun tak hingin eah aku nak berangan gi jalan-jalan ngan mamat gila tu!”
“Udah-udah la tu, bertekak je keje korang ni. Nurin, meh sini tolong aku! Tadi kata nak tolong, tolong tengok ngan tolong makan je ke?” Hah, kan si potpet-potpet dah bersuara. Dia la penyelamat kita orang. Siap perlu aku lagi tu, nak kena mak minah ni.
“Mana ada! Nak tolong la ni, aku kan baik! Hahaha” sempat jugak aku perasan. “Maaflah kawan-kawan, perangai kawan korang yang seorang ni memang macam ni. Tak boleh nak ubah dah, aku kan minah perasan.” Aku senyum sorang-sorang sambil berjalan ke peti ais. Nak keluarkan sayur. Mak minah tu dah cakap malam tadi dia nak masak nasi goreng kampung je hari ni.

~bersambung..~
www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...